چرا رادیاتور در خودرو مهم است

یک رادیاتور مهم است زیرا اصلی ترین روشی است که موتور شما گرما را در حین کار تخلیه می کند. خرابی رادیاتور ممکن است باعث آسیب قابل توجه موتور ناشی از گرمای بیش از حد شود در اکثر خودروها می بینید که دود وزش در کنار جاده در واقع ناشی از خرابی رادیاتورها است!

شایع ترین علت خرابی رادیاتور آسیب فیزیکی است که تعویض یک یا همه اجزای آن را تضمین می کند. عملکرد رادیاتور ممکن است به دلیل تاریخ مصرف گذشته مایع خنک کننده یا کمبود سطح خنک کننده مختل شود که می تواند از طریق شستشوی مایع خنک کننده رفع شود در این میان نگاهی به یک لیتر چند لیوان است داشته باشیم.

چگونه رادیاتور را شستشو دهیم؟
وسایل نقلیه برای ادامه کار نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. در حالی که بسیاری از این وظایف تعمیر و نگهداری کوچک و ساده هستند، اما اگر برای مدت طولانی انجام نشوند، می توانند منجر به تعمیرات بزرگ و گران قیمت شوند

شستشوی رادیاتور خودرو یکی از این کارهاست. رادیاتور قلب سیستم خنک کننده خودرو شما است و مایع خنک کننده (ضد یخ) را به قسمت های مختلف موتور می فرستد تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. کارشناسان توصیه می کنند که هر پنج سال یا 100000 مایل، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد، ضدیخ را در رادیاتور خود تخلیه و تعویض کنید.

این فرآیند، همراه با جاری کردن آب مقطر از طریق رادیاتور قبل از افزودن ضد یخ تازه، در مجموع به نام “شستشوی” رادیاتور نامیده می شود. شستشو از شر زنگ زدگی و ضایعاتی که به طور طبیعی در سیستم خنک کننده خودرو شما جمع می شود خلاص می شود. نادیده گرفتن این فرآیند می تواند منجر به انسداد سیستم خنک کننده و در نهایت گرم شدن بیش از حد موتور شود در این میان نگاهی به آموزش بستن روسری لاکچری داشته باشیم.

1. تعیین کنید که آیا باید رادیاتور ماشین خود را بشویید
زمان شستشوی رادیاتور به چند عامل بستگی دارد. یکی ساخت و مدل ماشین شماست. برخی از خودروها تنها حدود 6 لیتر مایع خنک کننده را در خود جای می دهند، در حالی که برخی دیگر می توانند تا 18 لیتر خنک کننده را در خود نگه دارند. دانستن خودروی خود به شما کمک می کند تا مشخص کنید آیا برای شستشوی رادیاتور آماده است یا خیر.

عامل دیگر سال ماشین شما است. اگر ماشین شما در سمت قدیمی تر است، احتمالاً زمان آن رسیده که رادیاتور را شستشو دهید. به خصوص اگر سن آن از پنج سال گذشته باشد، قطعاً زمان آن رسیده است که مایع خنک کننده را با شستشوی رادیاتور تعویض کنید.

زمان شستشوی رادیاتور نیز به مسافت پیموده شده شما بستگی دارد. توصیه می شود رادیاتور خود را تقریباً هر 30000 مایل بیرون بکشید تا ماشین شما به خوبی کار کند در این میان نگاهی به مدل لباس مجلسی حریر شیشه ای داشته باشیم.

2. مطمئن شوید که موتور خنک شده است
هنگامی که تشخیص دادید که باید رادیاتور را شستشو دهید، که به آن شستشوی مایع خنک کننده نیز گفته می شود، دست خود را روی بلوک موتور قرار دهید تا بررسی کنید که آیا سرد یا گرم است. اگر داغ است آن را باز نکنید و صبر کنید تا خنک شود. همچنین دمای مایع خنک کننده روی داشبورد خود را بررسی کنید. به محض اینکه موتور شما خنک شد، کاپوت ماشین خود را بیرون بیاورید.

3. مایع خنک کننده را تخلیه کنید
به محض اینکه همه چیز خنک شد، به زیر ماشین خود نگاه کنید تا کوک تخلیه رادیاتور را پیدا کنید. پتکوک معمولا همیشه در گوشه رادیاتور قرار دارد. پس از قرار گرفتن در محل، یک ماهیتابه مانند یک تابه آلومینیومی یکبار مصرف را از فروشگاه تهیه کنید و آن را مستقیماً زیر گلدان قرار دهید.

هنگامی که در جای خود قرار گرفت، پتکوک را بردارید و اجازه دهید مایع خنک کننده داخل تابه تخلیه شود. هنگامی که تخلیه آن تمام شد، پتکوک را ببندید و مایع خنک کننده را بر اساس آن دور بریزید. می توانید با سازمان کنترل زباله های خطرناک محلی خود در مورد نحوه دفع ایمن ضد یخ مشورت کنید.

نکته: هنگام تخلیه ضدیخ، توصیه می شود از دستکش، عینک و لباس محافظ استفاده کنید.

4. محل رادیاتور را پیدا کنید
رادیاتور شما یک مخزن فلزی طولانی در کنار موتور شما است. وقتی آن را پیدا کردید، درپوش فشار رادیاتور را بچرخانید تا بتوانید شستشوی رادیاتور را شروع کنید.

نکته: کلاهک را در جایی امن قرار دهید. شما نمی خواهید در ماشین شما بیفتد یا در جای خود قرار نگیرد.

5. آب و پاک کننده را داخل رادیاتور بریزید
برای خارج کردن رادیاتور از آب مقطر و پاک کننده رادیاتور انتخابی خود استفاده کنید. هر دو را با استفاده از یک قیف داخل رادیاتور بریزید، مطمئن شوید که تمام آب و پاک کننده وارد رادیاتور می شوند.

نکته: اگر در هر نقطه ای گیج شدید، به دستورالعمل های پشت پاک کننده رادیاتور مراجعه کنید.

6. درپوش را ببندید و موتور خود را روشن کنید
پس از ریختن آب و پاک کننده، درب رادیاتور را ببندید، موتور خود را روشن کنید و حرارت خود را روشن کنید. اجازه دهید موتور و حرارت شما حداقل 5 دقیقه کار کند. انجام این کار به آب و پاک کننده اجازه می دهد تا از طریق سیستم خنک کننده شما عبور کند و باقی مانده های ناخواسته را از بین ببرد.

7. آب و پاک کننده را تخلیه کنید
بعد از گذشت 5 دقیقه از کارکرد موتور، ماشین خود را خاموش کرده و منتظر بمانید تا خنک شود. وقتی خنک شد، همان تابه آلومینیومی را دوباره زیر ماشین زیر گلدان قرار دهید. یک بار دیگر گلدان را بردارید تا آب و مخلوط تمیزتر تخلیه شود. اگر فکر می کنید مقداری آب باقی مانده است، موتور را روشن کنید تا بقیه را به بیرون و داخل تابه رانده کنید. سپس، گلدان را ببندید.

8. خنک کننده را اضافه کنید
دوباره با استفاده از قیف، مخلوط مایع خنک کننده را داخل رادیاتور خود بریزید. اکثر خودروها از مخلوط ضد یخ 50/50 استفاده می کنند که می توانید آن را در هر فروشگاه خودرویی خریداری کنید. با این حال، توصیه می شود کتابچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا بدانید مخلوط ضد یخ مناسب برای استفاده در خودروی خاص خود چیست در این میان نگاهی به شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک داشته باشیم.

همچنین، دفترچه راهنما را برای مقدار مایع خنک کننده ای که باید استفاده کنید بررسی کنید. مایع خنک کننده را تا خط پر پر کنید. اگر هنگام ریختن مایع خنک کننده پشتیبان وجود دارد، ماشین خود را با گرما روشن کنید

آن را تخلیه کنید سپس به ریختن ضد یخ ادامه دهید. پس از پر شدن رادیاتور درپوش را دوباره روی آن قرار دهید.

9. وسیله نقلیه خود را راه اندازی کنید
هنگامی که رادیاتور به درستی شسته شد و مایع خنک کننده جدید اضافه شد، خودروی خود را روشن کنید تا ضدیخ بتواند از طریق سیستم عبور کند. بعد از چند دقیقه ماشین خود را خاموش کنید. شما اکنون با موفقیت یاد گرفته اید که چگونه رادیاتور را شستشو دهید.

  • منابع:
  1. What Is A Radiator In A Car And How Does It Work?
  • تبلیغات:
  1. استفاده از لباس زیر بسیار اهمیت دارد!
  2. تقویت سیستم ایمنی با مصرف میوه خشک
  3. استفاده از دستگیره کابینت در تمامی زمینه ها
  4. مصرف میوه خشک و خواص آن برای بدن