با مصرف گوجه فرنگی ریز گیلاسی دندان خود را سفید کنید

تجمع آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها در میوه گوجه فرنگی ریز گیلاسی نیز به شدت تحت تاثیر شرایط محیطی (شدت نور، در دسترس بودن آب، دما، شوری محیط رشد) است که میوه در آن رشد می کند.

یک کارآزمایی در سال 2009، گوجه‌فرنگی‌های کشت‌شده در ایرلند را با گوجه‌فرنگی‌های کشت‌شده در اسپانیا مقایسه کرد تا بررسی کند آیا موقعیت جغرافیایی بر محتوای کاروتنوئید در چهار نوع مختلف گوجه‌فرنگی (گیلاس، آلوچه، گرد و روی تاک) تأثیر می‌گذارد.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که موقعیت جغرافیایی به جای نوع گوجه فرنگی تأثیر بیشتری بر دسترسی زیستی (دسترسی زیستی پس از مصرف گوجه فرنگی) کاروتنوئیدها در میوه دارد. دسترسی زیستی کاروتنوئیدهایی مانند لیکوپن عامل مهمی برای فواید سلامتی است که با خوردن این میوه به دست می آید.

محتوای ویتامین C در گوجه فرنگی تازه به حداکثر افزایش می یابد و سپس در طول فرآیند رسیدن کاهش می یابد. توسط ابوشیتا و همکاران گزارش شده است. گوجه‌فرنگی‌های سالادی که در شرایط مزرعه رشد می‌کنند، حاوی 15 تا 21 میلی‌گرم به ازای هر 100 گرم وزن تازه (FW) ویتامین C در مقایسه با طیفی از انواع صنعتی گوجه‌فرنگی با میانگین مقدار ویتامین C 19 میلی‌گرم در 100 گرم FW هستند.

از آنجایی که ویتامین C با تعدیل سیستم ایمنی مرتبط است، این نشان می دهد که شرایط رشد میوه گوجه فرنگی می تواند بر مزایای ایمنی مرتبط با آن تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از عواملی که در کشت گوجه فرنگی باید در نظر گرفت دما است. دماهای بالاتر بر فتوسنتز تأثیر می‌گذارند زیرا می‌توانند به دستگاه فتوسنتزی آسیب وارد کنند و منجر به مهار فتوسیستم II شود.

همچنین گزارش شده است که دماهای بالا فتوسنتز را از طریق مهار کربوکسیلاز ریبولوز-1،5-بیس فسفات در چرخه کالوین کاهش می‌دهند که منجر به غیرفعال شدن تثبیت دی اکسید کربن (CO2) می‌شود.

یک مطالعه در سال 2005 بر روی اثرات دماهای بالا در کشت گوجه فرنگی متمرکز شد. محققان گروهی از گیاهان کمپبل-28 را به مدت 2 ساعت در معرض شوک حرارتی 45 درجه سانتیگراد قرار دادند و تبادل گاز، فلورسانس کلروفیل و نشت الکترولیت را اندازه گیری کردند.

این مطالعه به این نتیجه رسید که تیمار شوک حرارتی منجر به کاهش نرخ خالص فتوسنتز گیاهان به دلیل تغییرات در چرخه کالوین و عملکرد فتوسیستم II شد.